Leväslahden Pienviljelijäyhdistys on vuonna 1926 perustettu yhdistys, jolla on pitkät perinteet toimimisesta kylällä. Yhdistyksen toiminnan yhtenä tarkoituksena on koota maaseutuammattien yrittäjät sekä maaseutuhenkiset ihmiset yhteistoimintaan kyläyhteisönsä hyväksi. Tätä varten yhdistys on vuonna 1976 hankkinut omistukseensa Leväslahden entisen kansakoulun, jota on kunnostettu EU:n Leader+ -ohjelman hankerahoituksen avulla vuosina 2002-2004. Talo tunnetaan nykyään nimellä PVY:n talo ja se toimii kylätalona ja toiminnan keskuksena.

Yhdistys haluaa edistää alueellaan maatalousneuvontaa ja koneiden yhteiskäyttöä. Yhdistyksellä on vuokrattavana erilaisia maatalouskoneita ja vuosien varrella on järjestetty erilaisia koulutustilaisuuksia. Haluamme vaalia myös perinteisten työmenetelmien säilymistä. Yhdessä kansalaisopiston kanssa on järjestetty mm. hirsikurssi ja pärekaton tekokurssi.

Talkootyöllä on kylällämme ja yhdistyksessämme pitkät perinteet ja toimintamme on tänäkin päivänä talkootyön varassa.

Leväslahden PVY:n johtokunta vuodelle 2024

Pauli Lehtonen, puheenjohtaja